Gorsety ludowe z Muzeum w Gliwicach
Większość gorsetów żywotków, ze względu na złożoną budowę technologiczną, rozmontowano na poszczególne warstwy, które wymagały zastosowania innych zabiegów konserwatorskich. Galony i warstwy tekstylne oczyszczono osobno na mokro, a następnie poddano konserwacji metodą igłową. Poszczególne tkaniny zabezpieczono na podłożu lub bez, ściegami siatki konserwatorskiej i punktowo. Zamocowano odspojone elementy haftów. Wzmocniono konstrukcję szelek, dodając dodatkową warstwę usztywnienia. Ze względu na zdegradowane tektury, zastąpiono je sztywnikiem tekstylnym.
Najbardziej zniszczonymi elementami gorsetów rozbarskich były jedwabne kryzy. W trzech spośród czterech obiektów poddanych konserwacji niezbędny był demontaż kryz i ich całościowe wzmocnienie. Części jedwabne rozłożono na płasko, po czym oczyszczono na mokro w wodzie demineralizowanej z dodatkiem anionowego detergentu. Następnie zdublowano na podłoże z odpowiednio ufarbowanego, odklejonego jedwabiu. Zastosowano mieszaninę klejów akrylowych Akrylkleber 303HV i 498HV Lascaux. Dodatkowo w miejscach rozsnuć położono ściegi siatki konserwatorskiej. Powierzchnię sukna gorsetów, lniane podszewki i sukienne kaletki oczyszczono mechanicznie na sucho. Konserwację przeprowadzono metodą igłową, bez demontażu. Chwosty rozplątano i ułożono w prawidłowej formie.
Obiekty zmontowano zgodnie z pierwotnym sposobem i przygotowano do bezpiecznego transportu i przechowywania. W celu utrzymania prawidłowej formy gorsetów i ochrony przed załamywaniem boków i ramiączek, uszyto wkłady wypełniające dopasowane do kształtu każdego obiektu.